Het ‘KB van 21 februari 2014 over de gedragsregels van niveau 2’ maakt het grootste deel van de gedragsregels die in het ‘KB van 3 juni 2007’ staan, vanaf 30 april 2014 ook van toepassing op alle verzekeringsovereenkomsten, inclusief de spaar- of beleggingsverzekeringen.
Daarnaast verklaart het KB van 21 februari 2014 een ander deel van deze gedragsregels vanaf 30 april 2014 enkel van toepassing op de spaar- en beleggingsverzekeringen. En sommige van deze regels gelden vanaf dan zowel voor de spaar- of beleggingsverzekeringen als voor de andere soorten verzekeringsovereenkomsten.
KB van 3 juni 2007
Het ‘KB van 3 juni 2007’ heeft een deel van de Europese MiFID-richtlijn omgezet in Belgisch recht.
Definities
Toepassingsgebied KB
Regels voor alle verzekeringsovereenkomsten, incl. spaar- en beleggingsverzekeringen
- •
-
een vergoeding, provisie of niet-geldelijk voordeel betaald of verschaft aan of door de cliënt of een persoon die namens de cliënt handelt;
- •
-
een vergoeding, provisie of niet-geldelijk voordeel betaald of verschaft aan of door een derde of een persoon die namens een derde handelt, wanneer aan bepaalde voorwaarden wordt voldaan;
- •
-
passende vergoedingen die de verrichting van verzekeringsbemiddelingsdiensten mogelijk maken of daarvoor noodzakelijk zijn, zoals wettelijke heffingen, juridische kosten en herverzekeringspremies, en die van nature niet strijdig zijn met de plicht van de dienstverlener om zich op loyale, billijke en professionele wijze in te zetten voor de belangen van haar cliënten.
- •
-
hun naam, adres en ondernemingsnummer;
- •
-
de talen waarin de cliënt met hen kan communiceren;
- •
-
een verklaring waarin staat dat ze over een vergunning beschikken of zijn ingeschreven;
- •
-
de aard, de frequentie en het tijdschema van de rapporten die ze aan de cliënt moeten toesturen over de verzekeringsbemiddelingsdienst die ze voor de cliënt verrichten of de verzekeringsovereenkomsten die de cliënt met hen heeft gesloten;
- •
-
een algemene beschrijving (in beknopte vorm) van het belangenconflictenbeleid dat ze voeren.
Regels voor alle andere verzekeringsovereenkomsten dan spaar- en beleggingsverzekeringen
- •
-
deze informatie bevat de naam van de dienstverlener;
- •
-
de informatie is accuraat en benadrukt de mogelijke voordelen van een verzekeringsbemiddelingsdienst of -overeenkomst niet zonder een correcte en duidelijke indicatie van de mogelijke risico’s;
- •
-
de informatie is toereikend en wordt begrijpelijk voorgesteld;
- •
-
belangrijke zaken, vermeldingen of waarschuwingen worden niet verhuld, afgezwakt of verdoezeld;
- •
-
als in de informatie verzekeringsbemiddelingsdiensten, verzekeringsovereenkomsten of personen die verzekeringsbemiddelingsdiensten verrichten, onderling worden vergeleken:
- –
-
moet de vergelijking zinvol zijn, en correct en evenwichtig worden voorgesteld;
- –
-
moeten de voor de vergelijking gebruikte informatiebronnen worden vermeld;
- –
-
moeten de voornaamste voor de vergelijking gebruikte feiten en hypothesen worden vermeld;
- •
-
als de informatie naar een bepaalde fiscale behandeling verwijst, wordt duidelijk aangegeven dat deze behandeling afhangt van de individuele omstandigheden van een cliënt en aan wijzigingen onderhevig kan zijn;
- •
-
in de informatie wordt de naam van de FSMA of een andere bevoegde autoriteit niet zodanig gebruikt dat daarmee wordt aangegeven of gesuggereerd dat deze autoriteit de verzekeringsovereenkomsten of de verzekeringsbemiddelingsdiensten van de dienstverlener steunt of aanbeveelt.
- •
-
een aanbod om een verzekeringsovereenkomst of een overeenkomst over de verrichting van een verzekeringsbemiddelingsdienst voor iemand die op de publicitaire mededeling reageert, te sluiten;
- •
-
een uitnodiging om diegene die op de publicitaire mededeling reageert, een aanbod te doen om een verzekeringsovereenkomst of een overeenkomst over de verrichting van een verzekeringsbemiddelingsdienst te sluiten.
Regels voor spaar- en beleggingsverzekeringen
- •
-
een indicatie bevat van de in het verleden met een spaar- of beleggingsverzekering, een financiële index of een verzekeringsbemiddelingsdienst behaalde resultaten;
- •
-
gesimuleerde, in het verleden behaalde resultaten bevat of daarnaar verwijst (de info moet dan betrekking hebben op een spaar- of beleggingsverzekering of een financiële index, en moet aan bepaalde voorwaarden voldoen);
- •
-
gegevens over toekomstige resultaten bevat.
- •
-
de risico’s die verbonden zijn aan het soort spaar- of beleggingsverzekering, waaronder een uitleg over de hefboomwerking en de gevolgen daarvan, en het risico dat de spaartegoeden of de hele belegging volledig verloren gaat;
- •
-
de volatiliteit van de inventariswaarde van dergelijke verzekeringen en eventuele beperkingen van de mogelijkheden om een einde te stellen aan de overeenkomst over de betrokken spaar- of beleggingsverzekering;
- •
-
het feit dat een cliënt ingevolge transacties in dergelijke spaar- of beleggingsverzekeringen naast de aanschaffingskosten van die verzekeringen extra financiële en andere verplichtingen zou kunnen aangaan.
- •
-
de spaar- of beleggingsverzekering voldoet aan de spaar- of beleggingsdoelstellingen van de cliënt;
- •
-
de cliënt kan, in overeenstemming met zijn spaar- of beleggingsdoelstellingen, alle met die transactie samenhangende risico’s financieel dragen;
- •
-
de cliënt beschikt over de nodige ervaring en kennis om te begrijpen welke risico’s aan de transactie verbonden zijn.
Belangenconflicten
In werking